Pomocna dłoń #4: Przyjazne lotnisko

wpis w: Aktualności, Blog | 0

Wszyscy pasażerowie z niepełnosprawnością mają prawo do skorzystania z bezpłatnej pomocy udzielanej przez lotnisko i przewoźników. O potrzebie uzyskania wsparcia można poinformować już w trakcie zakupu biletu. Alternatywną opcją jest kontakt z portem lotniczym. Asysta zawsze udzielana jest w sposób indywidualny, ale też bezpieczny w dobie pandemii. 

Z myślą o osobach z niepełnosprawnością powstała specjalna niebieska ścieżka. Na pokład samolotu można wejść z psem przewodnikiem. Jednak warto zapoznać się z przepisami linii lotniczych i państwa, do którego się wybieramy. O rozwiązaniach przygotowanych dla pasażerów mówi Natalia Vince, rzecznik prasowy Kraków Airport.

Fundacja Nie Widząc Przeszkód: Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom z niepełnosprawnością bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień.  Tak wynika z unijnych przepisów. Na jakie wsparcie w Kraków Airport może liczyć niewidomy lub słabowidzący podróżny?

Natalia Vince, rzecznik prasowy Kraków Airport: Każdy pasażer, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, ma prawo do bezpłatnej pomocy od momentu przybycia na lotnisko do momentu zajęcia miejsca w fotelu samolotu. Potrzebę pomocy na lotnisku i w trakcie podróży lotniczej powinniśmy zgłosić już na etapie zakupu biletu. Wystarczy wypełnić krótki formularz, który pozwoli na dostosowanie pomocy do rodzaju niepełnosprawności oraz oczekiwań pasażera. 

Natalia Vince – Rzecznik prasowy Kraków Airport

FNWP: A jeśli podróżny tego nie zrobi? 

NV:Wówczas powinniśmy poinformować port lotniczy, na którym rozpoczynamy podróż z minimum 48-godzinnym wyprzedzeniem. W Kraków Airport można to zrobić dzwoniąc pod numer telefonu 12 639 30 64 lub poprzez krótki formularz na stronie internetowej lotniska www.krakowairport.pl. Każde zgłoszenie trafia bezpośrednio do Działu Obsługi Klienta Kraków Airport. Następnie jest przekazywane pracownikom asysty, czyli wyszkolonej grupie pracowników lotniska, delegowanych do pomocy i obsługi osób niepełnosprawnych. Brak tego zgłoszenia nie spowoduje odmowy udzielenia pomocy. Jednak w takim przypadku pasażer z niepełnosprawnością musi liczyć się, że czas oczekiwana na uzyskanie wsparcia może się wydłużyć. 

FNWP: Kiedy więc najlepiej przybyć na lotnisko? 

NV:Zawsze rekomendujemy wszystkim pasażerom wcześniejszy przyjazd. To pozwoli spokojnie przejść wszystkie etapy niezbędne do wejścia na pokład, czyli nadanie bagażu, kontrolę bezpieczeństwa i kontrolę dokumentów. Z uwagi na przepisy linii lotniczych, powinniśmy poinformować przewoźnika o naszej niepełnosprawności oraz np. fakcie podróży z psem przewodnikiem. Ze względów bezpieczeństwa, liczba osób z niepełnosprawnościami na pokładzie może być ograniczona. W związku z tym zgłoszenie tego faktu dopiero na lotnisku może powodować odmowę przewozu, mimo posiadanego biletu.

FNWP: Osoba niewidoma lub słabowidząca dociera na lotnisko przed podróżą. Kogo powinna poinformować o tym?

NV:Istnieją dwie możliwości zgłoszenia swojego przybycia na lotnisko. Pierwsza to panele przywoławcze zlokalizowane w najbardziej newralgicznych miejscach, takich jak np. parkingi, peron stacji kolejowej czy wejścia do terminali. To prosty sposób, wystarczy nacisnąć tylko jeden guzik. Chwilę później zgłosi się pracownik asysty. On będzie opiekować się nami aż do momentu zajęcia miejsca w samolocie lub jeśli znamy lotnisko, tylko w miejscach, gdzie tej pomocy będziemy potrzebować. Natomiast drugim sposobem jest wejście do budynku terminalu i zgłoszenie się do punktu informacji lub stanowiska odprawy biletowo-bagażowej dla naszego rejsu. I tam zgłaszamy potrzebę asysty pracownikowi lotniska.

FNWP: Na czym najczęściej polega asysta dla osób niewidomych lub słabowidzących? 

NV:Asysta udzielana jest zawsze adekwatnie do naszej niepełnosprawności oraz potrzeb. W przypadku pasażerów niewidomych lub słabowidzących z reguły jest to jedna osoba. Ona pomaga np. w nadaniu bagażu, przejściu kontroli bezpieczeństwa, kontroli dokumentów i zaprowadza nas do miejsca w samolocie. Tam przekazuje pasażera pod opiekę personelu pokładowego. Asysta zawsze udzielana jest w sposób indywidualny, tak by zachować komfort pasażera. Warto dodać, że pasażerowie niepełnosprawni mogą liczyć na szereg udogodnień. To np. priorytetowe przejście przez kontrolę paszportową czy też dokumentów. Ponadto bardzo często zajmują miejsce w samolocie w pierwszej kolejności.

FNWP: Jakie zmiany związane z asystą dla osób z niepełnosprawnością zostały wprowadzone ze względu na pandemię?

NV:Wszyscy pasażerowie mogą czuć się bezpiecznie w Kraków Airport, nawet w czasach pandemii. Nasze przygotowania do funkcjonowania w nowej rzeczywistości sanitarnej zostały potwierdzone m.in. przez Airports Council International poprzez przyznanie nam akredytacji w programie Airport Health Accreditation. Wprowadzonych zostało szereg działań prewencyjnych. To np. mierzenie temperatury przed wejściem do terminalu, obowiązek noszenia maseczek przez cały czas przebywania na lotnisku oraz podczas podroży samolotem. Zdecydowano się również na działania porządkowe, czyli informacje i komunikaty o obowiązujących zasadach sanitarnych.  W każdej strefie lotniska dostępne są również stacje z żelem do dezynfekcji. Ponadto można zaopatrzyć się w dodatkowe środki ochrony osobistej na czas podróży. Maseczki, rękawiczki oraz żele są do nabycia w automatach oraz punktach handlowych. 

Punkt pomocy osobom z niepełnosprawnościami na lotnisku Kraków Airport

FNWP: W Kraków Airport funkcjonuje specjalna niebieska ścieżka. Co można więcej powiedzieć o rozwiązaniach zastosowanych z myślą o osobach z dysfunkcją narządu wzroku?

NV:Wszystkie oznaczenia ułatwień i udogodnień dedykowanych osobom niepełnosprawnym zostały oznaczone kolorem niebieskim. W Kraków Airport postawiliśmy na jakość komunikatów głosowych, które przekazywane są w terminalu pasażerskim zarówno w języku polskim i angielskim. To z pewnością duże ułatwienie dla osób, które nie mogą odczytać informacji z monitorów lotniskowych. Komunikaty są również odczytywane w windach, których przyciski opatrzone zostały opisami w alfabecie Braille’a. Przed terminalem, miejsca potencjalnie niebezpieczne jak np. przejścia dla pieszych czy krawędzie peronowe na stacji, zostały doposażone w nawierzchnie dodatkowe.  Jesteśmy jednym lotniskiem w Polsce, gdzie podróżujące zwierzęta, a więc również pies przewodnik ma wydzieloną przestrzeń. Ona pozwoli mu odpocząć przed czekającym go lotem.

FNWP: Na pokład samolotu chce wejść osoba z białą laską lub psem przewodnikiem. O czym powinna pamiętać w takiej sytuacji? 

NV:Mimo że wielu przewoźników nie zezwala na przewóz zwierząt, to pies przewodnik jest jedynym uprzywilejowanym zwierzęciem, które taką podróż może odbyć. Po zajęciu miejsca w fotelu najlepiej jest złożyć laskę i poprosić o odłożenie jej do schowka nad naszą głową lub włożenie do kieszeni w poprzedzającym fotelu. Warto jest zapoznać się z przepisami danego przewoźnika oraz państwa docelowego naszego lotu w zakresie podróży z psem przewodnikiem. Może być wymagane np. założenie kagańca oraz spełnienie wymogów sanitarnych dla zwierząt, takich jak np. paszport czy szczepienia.

FNWP: Ile osób z niepełnosprawnością wzroku zwróciło się ostatnio do Państwa ws. asysty?NV:W 2019 roku obsłużyliśmy 23 020 pasażerów z różnymi niepełnosprawnościami, z czego 561 pasażerów z niepełnosprawnością wzroku. Cieszymy się, że pasażerowie niezależnie od rodzaju niepełnosprawności chętnie korzystają z krakowskiego lotniska. I bardzo często chwalą przygotowanie personelu pomagającego im w podróży, jak również przyjęte przez nas rozwiązania. Serdecznie zapraszamy do korzystania z siatki Kraków Airport. Po szczegóły związane z podróżą osoby niepełnosprawnej odsyłamy do strony www.krakowairport.pl  zakładka „Osoby niepełnosprawne (PRM)”.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *